Meteen naar de inhoud

“Van alle digitale zorgvragen lossen we 80 procent digitaal op”

Zijn motto “Het kan altijd beter” bracht dr. Joep Kamphoven onder meer in de praktijk door samen met collega-huisarts Nawzad Baban Thuisdok.nl op te richten. Bij dit digitale zorgplatform zijn huisartsenpraktijken uit de regio Breda aangesloten. Samen willen ze met dit ambitieuze en creatieve project een positieve bijdrage leveren aan het huisartsentekort.

Na je studie geneeskunde ging je onderzoek doen. Hoe was dat?
“Gaandeweg het studietraject kreeg ik steeds meer interesse in kindergeneeskunde. Vooral vanwege de breedte van dit specialisme. Na mijn afstuderen wilde ik daarom promotieonderzoek combineren met een opleidingsplek in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Helaas zat een opleidingsplek er niet in, maar wel een promotieonderzoek naar de ziekte Pompe. Door fundamenteel onderzoek leverde ik een kleine bijdrage aan een therapie voor kinderen met deze erfelijke spierziekte. Daar ben ik best een beetje trots op. Het was een mooie tijd waar ik nog uren over kan praten.”

Waarom maakte je de overstap van de tweede naar de eerste lijn?
“Ik vind het leuk om nieuwe dingen te bedenken en om te vernieuwen en innoveren. Dan ben je in een academisch ziekenhuis misschien niet op de beste plek omdat daar veel in protocollen is vastgelegd. En alles wat in een protocol zit, is al bedacht en vind ik minder boeiend. Het wordt pas interessant wanneer iets níet in een protocol is opgenomen. In de tweede lijn kon ik mijn creativiteit onvoldoende kwijt. Ook wilde ik dichter bij patiënten staan, bij ze thuiskomen, ze op het spreekuur zien. En ik wilde in een team werken, samen beslissen op welke manier je aan zorg inhoud geeft en met elkaar efficiëntieslagen maken. Kortom: het werd huisarts. Een keuze waar ik nooit spijt van heb gehad. Er zit een gelukkige man tegenover je.”

Efficiëntieslagen maken – dat is mooi bruggetje naar Thuisdok.nl. Vertel eens?
“Thuisdok.nl is een experiment waarmee we onderzoeken hoe je de zorgvragen van een deel van de patiënten op een andere manier kunt beantwoorden. Voorwaarde om deel te nemen aan Thuisdok.nl is dat je digitaal vaardig bent, over e-mail beschikt en een mobiele telefoon bezit. Deze patiënten hebben een account waarop ze 24/7 terechtkunnen. Heel gebruikersvriendelijk. Als ze inloggen vindt er een digitale triage plaats: gaat het bijvoorbeeld om klachten van de huid of van de gewrichten? Daar komt uiteindelijk een advies uit in overeenstemming met de NHG-standaarden of er volgt een verwijzing naar informatie op Thuisarts.nl. Is dit niet voldoende voor een patiënt, dan kan hij verder met een e-consult, een chatsessie of videobellen, waarbij de patiënt ook foto’s kan aanleveren. Als het uiteindelijk toch nodig is om een patiënt fysiek te zien, dan verwijzen we door naar een van de deelnemende huisartsenpraktijken. Er volgt dan een consult bij een huisarts die het eerst beschikbaar is.”

Een patiënt van Thuisdok.nl komt dus niet per se bij zijn eigen huisarts terecht?
“De basis van het systeem is dat een patiënt ingeschreven staat in een praktijk, maar het niet altijd nodig vindt zijn eigen huisarts te consulteren. De keuze ligt bij de patiënt: wil je contact via Thuisdok.nl of wil je je eigen huisarts spreken? In het laatste geval bel je de praktijk en maak je een afspraak. De insteek van Thuisdok.nl is: digitaal waar het kan en menselijk waar nodig. Zo houden huisartsen meer tijd over voor patiënten met ingewikkelde problematiek, patiënten die digitaal niet vaardig zijn of die geen Nederlands spreken. We zijn dit tweejarige experiment begonnen omdat we willen ondervinden hoe het werkt en willen toetsen waar eventuele risico’s zitten. Het is een laagdrempelig groeimodel met digitaal vaardige patiënten, volledig AVG-proof en met zorg die volledig wordt vergoed. Van alle digitale vragen die binnenkomen, lossen we 80 procent digitaal op.” En als het werkt? “Dan zou het voor alle praktijken in Breda uitgerold kunnen worden. Dat is heel ambitieus. Overigens denk ik zelfs dat je nog verder kunt gaan met een model waarin het ziekenhuis medisch-specialistische zorg levert en de huisartsenpraktijk eerstelijnszorg. De patiënt staat altijd ingeschreven bij een huisartsenpraktijk. Wanneer hij een klacht heeft die ook door een andere arts gezien kan worden, kan hij via een centraal triagecentrum een afspraak maken. Dit triagecentrum is ook verbonden aan de spoedzorg waarnaar doorverwezen kan worden. Het is een idee en wie weet. Hoe je het wendt of keert: vernieuwing is hard nodig!“

“We willen onderzoeken hoe je de zorgvragen van patiënten op een andere manier kunt beantwoorden”

Fotografie: Cai Vosbeek


Dr. J.H.J. Kamphoven is huisarts bij Huisartsenpraktijk Brabantpark in Breda, voorzitter van het bestuur van de Huisartsen Zorggroep Breda en medeoprichter van Thuisdok.nl. Hij is vader van drie kinderen, houdt van zeilen, padellen en klussen. Hij is efficiënt, creatief én… …soms een tikkeltje eigenwijs.




In Drijfveren spreekt FarmaMagazine met apothekers en huisartsen over hun vak, hun ambities en de keuzes die ze maken. Oftewel: “Wat bezielt jouw collega?” In deze editie komt huisarts dr. Joep Kamphoven uit Breda aan het woord.

Cai Vosbeek, redacteur

Dit artikel verscheen eerder in FarmaMagazine november 2022.

Lees meer artikelen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Subsidie ZonMw voor verbeteren van hooikoortsverwachting

Hooikoorts beperkt het dagelijks functioneren van vele Nederlanders. ZonMw subsidieert een onderzoeksproject dat onder meer de ontwikkeling van een betrouwbare pollenverwachting als doel heeft. Daarmee kan hun gerelateerde ziektelast worden verlaagd.

Portretfoto (kleur) Sandra Kooij

Verhoogd risico op multimorbiditeit bij ADHD

Bij therapieresistente patiënten met chronische lichamelijke aandoeningen zouden huisartsen moeten nagaan of er sprake is van ADHD”, betoogt prof. dr. Sandra Kooij. ADHD resulteert namelijk in een verhoogd risico op een hele waslijst aan somatische ziekten. Ook hebben patiënten met deze stoornis relatief vaak een verstoord slaapritme.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens

Mis nooit meer het belangrijkste eerstelijns nieuws!

Elke twee weken in 10 minuten op de hoogte van het laatste nieuws en trends in de eerstelijns zorg.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens