Het begon op de fiets

In ‘Drijfveren’ spreken we met huisartsen en apothekers over hun vak, ambities en keuzes die ze maken. Oftewel: ‘Wat bezielt uw collega?’ In deze editie spreken we met beherend apotheker Diederik van Lieshout.

“Hè, wat een ongemakkelijke vraag”, reageert Diederik van Lieshout als ik vraag wat de apothekersassistentes over hem als leidinggevende zullen zeggen. “Misschien kun je dat beter aan henzelf vragen.” Zijn reactie laat zien hoe bescheiden hij is. Bescheiden en tevreden maar niet zonder ambitie. Want die heeft hij zeker. “Ik zou graag mijn eigen apotheek willen, maar dat is in deze regio lastig omdat er weinig apotheken vrijkomen. Een eigen apotheek betekent meer werk maar ik ben een harde werker. En of ik zaken veel anders zou aanpakken, is de vraag. Het is vooral de vrijheid van het eigen ondernemerschap die me trekt.”

Op je vijftiende werkte je al voor deze apotheek. Wat deed je toen?

Diederik: “Ik ben geboren en getogen in Helmond. In het wijkkrantje stond een oproep voor fietskoerier en zo ben ik begonnen bij BENU Apotheek ’t Hout. Ik ben dit bijbaantje blijven doen tijdens mijn studie farmacie in Utrecht. Lekker buiten, contact met patiënten en werken in een leuk team. Mijn carrière is inderdaad begonnen op de fiets, daar is het zaadje gepland. Daarnaast heb ik ook vakantiewerk gedaan in dit cluster van drie apotheken: BENU Apotheek ‘t Hout, BENU Helmond West en BENU Apotheek ’t Heelhuis. Zoveel jaar later werk ik hier nu als beherend apotheker. Ik voel me hier thuis.”

Is er veel verschil tussen de drie apotheken?

“Apotheek ’t Heelhuis is een stadsapotheek met veel patiënten met een niet-westerse achtergrond. Er zijn dagen waarin ik meer Engels dan Nederlands spreek aan de balie. Ik vind het een uitdaging als mensen dan toch goed geïnformeerd de deur uitgaan. Helmond West ligt deels in een welvarende buurt met welbespraakte en kritisch patiënten. Maar ze komen ook met leuke, interessante vragen. Apotheek ’t Hout heeft een echt dorps karakter. Ons kent ons. Patiënten kennen elkaar maar ook het personeel. Heel gemoedelijk. Het is met name de afwisseling in patiëntenpopulatie die ik leuk vind.”

Je bent een jonge apotheker. Waar liggen volgens jou de kansen voor de toekomst in het vak?

“In een goede balans tussen het bieden van de juiste zorg aan patiënten en een vruchtbare samenwerking met ketenpartners. Lokale samenwerking tussen de eerste en tweede lijn is volgens mij heel belangrijk. Daarom ben ik naast openbaar apotheker ook stafapotheker bij Zorggroep PoZoB, een samenwerkingsverband in Zuidoost Brabant en Noord-Limburg. Samen met praktijkondersteuners, huisartsen en andere zorgverleners in de zorgketen werken we aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Ik heb daar de rol als adviserend apotheker. Met de eerste en tweede lijn ontwikkelen we vernieuwende zorgprogramma’s en formularia voor mensen met een chronische, psychische of ouderdomsaandoening. Daarin lopen we best voorop.”

Samenwerken luidt het credo. Vertel!

“Het leuke van PoZoB is dat huisartsen mij gevraagd hebben om mee te denken. Ik wil graag met de huisartsen samenwerken maar zij dus ook met mij. Het best lopende project dat we op dit moment hebben, is het longnetwerk. Hiervoor is een zorg-pad ontwikkeld waar ook longartsen en verpleegkundig specialisten uit ziekenhuizen aan meewerken. Het loopt heel goed. De apothekers hebben in dit zorgprogramma de taak gekregen om de inhalatie-instructie te verzorgen. Wanneer een patiënt een nieuwe inhalator krijgt voorgeschreven, geven enkel wij standaard uitleg over het gebruik. Die afspraken zijn regio breed gemaakt en hebben echt toegevoegde waarde. Als we dit soort samenwerkingen ook zouden kunnen afspreken voor andere specialismen, kunnen we flinke stappen maken in de zorg.”

Leuk. Nog meer samenwerkingen of innovatieve ideeën misschien?

“Samen met collega-apothekers hebben we het communicatieplatform ‘ApoAfspraak’ voor huisartsen en apothekers opgezet. Er wordt namelijk best veel heen en weer gebeld en dat kan efficiënter. Het is een website waarop je afspraken laagdrempelig kunt vastleggen zodat er niet vijf keer gebeld hoeft te worden over hetzelfde onderwerp. Voorbeeld? Er is geen ketoconazol shampoo op voorraad maar we krijgen er wel vijf recepten voor. Dan moeten we nu vijf keer bellen. Het is veel handiger om één keer een omzetting naar een ander geneesmiddel via het platform goed te laten keuren. Voor iedereen direct in te zien.”

Laatste vraag: goede apothekersassistentes werven is één, ze houden is twee. Hoe doen jullie dat?

“Door mee te denken, mee te werken en flexibel te zijn. Bovendien moet je assistentes de mogelijkheid bieden om zichzelf te kunnen blijven ontwikkelen. Hoe? Doordat we meedoen aan het longnetwerk van PoZoB is er een assistente gespecialiseerd in het geven van inhalatie-instructies bijvoorbeeld. Binnen ons cluster hebben we de uitgifte van baxters gecentraliseerd, dus er is een speciaal team van baxter-assistentes. Deze zomer voeren we coronasneltesten uit. Geschoolde assistentes nemen deze testen af en zorgen dat patiënten veilig op vakantie kunnen. Daarnaast geven we reizigersadvies en zetten we de vaccinaties zelf. Ook daar hebben we collega’s voor opgeleid. Net als voor het doen van allergietesten met een bloedprik. Het zijn allemaal manieren waarop we het vak leuk en afwisselend houden.”

Meer lezen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Samen beslissen verbetert patiënttevredenheid, zeker bij Prikkelbare Darm Syndroom

Keuzehulp Prikkelbare Darm Syndroom: Er is veel aandacht voor de betrokkenheid van patiënten bij hun eigen zorg. Vooral nadat de diagnose is gesteld wordt ernaar gestreefd om de patiënt mee te laten beslissen over het verdere beleid. Of er wat moet gebeuren en zo ja, hoe dat dan het beste aansluit bij de wensen van de patiënt. Samen beslissen, dat is waar het om gaat. Natuurlijk is er altijd ruimte voor meer of minder betrokkenheid, afhankelijk van de gevoelens en emoties van de patiënt. De NHG gaat in september van dit jaar stevig campagne voeren om ‘samen beslissen’ door meer zorgverleners te laten toepassen. ‘Om tot de beste zorg te komen, hebben de huisarts, praktijkondersteuner en de patiënt elkaar nodig. Ieder heeft zijn eigen expertise, het benutten daarvan vergroot de kans op passende zorg. Samen Beslissen maakt dat patiënten meer tevreden zijn over de gegeven zorg en het gekozen beleid…

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.