Het duurzame perspectief van Orion Pharma

Stephan Van Nieuwenhove
Country manager Benelux van Orion Pharma

Rubriek | In het vizier

Het Finse farmaceutische bedrijf Orion Pharma heeft een stevige marktleiderspositie in eigen land en heeft zich ook lang exclusief op die markt gericht. Maar inmiddels is het ook internationaal actief in meerdere marktsegmenten, zoals critical care, neurologie, astma/COPD en uro/oncologie. Duurzame groei, ‘building well-being’ voor de patiënten en werknemers, spelen belangrijke rollen in de bedrijfsfilosofie.

Voor de meeste mensen zal Finland waarschijnlijk vooral bekend staan om zijn meren en sauna’s, maar het is ook het land waar ruim een eeuw geleden het farmaceutisch bedrijf Orion Pharma werd opgericht. “Dit is vrijwel tegelijk gebeurd met de onafhankelijkheidsverklaring van het land in 1917”, vertelt country manager Benelux Stephan Van Nieuwenhove. “Het bedrijf is in de loop der jaren een steeds belangrijkere rol gaan spelen voor het land, het is een belangrijke werkgever en is internationaal echt een paradepaardje geworden. Hoewel het bedrijf inmiddels internationaal zijn vleugels heeft uitgeslagen, blijft de thuisbasis nog steeds heel belangrijk. Van de meer dan drieduizend mensen die wereldwijd voor Orion Pharma werken, werken er 2.500 in Finland zelf. Bijna alle productie vindt ook in eigen land plaats, van het aanmaken van de grondstoffen tot en met het eindproduct.”

In Finland zelf heeft Orion Pharma een sterke marktleiderspositie. Het is de enige grote speler naast enkele kleine lokale farmaceutische bedrijven. Eén op de vier geneesmiddelen die de apotheken in het land uitleveren, is afkomstig van het bedrijf. Buitenlandse farmaceutische bedrijven die in Finland zaken willen doen, laten zich daarvoor ook veelal door het bedrijf vertegenwoordigen.

“Building well-being is ons credo, dus we willen op een duur­zame manier groeien. Het doel is in 2025 onze CO2-uitstoot met 75% gereduceerd te hebben en in 2030 CO2-neutraal te zijn.”

Stephan Van Nieuwenhove

Vleugels uitgeslagen

Lange tijd is Orion Pharma een lokale speler gebleven. “Het heeft eerst de marktpositie in zijn eigen land uitgebouwd”, vertelt Van Nieuwenhove, “en het heeft daarbij nadrukkelijk aandacht besteed aan goed werkgeverschap. Het is een bedrijf dat het welbevinden van zijn werknemers echt ter harte neemt. Aandacht voor de werk/leven-balans is belangrijk. De nieuwe manier van werken die werd ingegeven door de COVID-crisis – waarbij werk en privé intelligenter worden gecombineerd – was in Finland reeds langer in gebruik. Die manier van denken en leven straalt ook uit naar het engagement dat je waarneemt bij de medewerkers van het bedrijf, en naar hoe de werknemers behandeld worden in de andere landen waar het bedrijf actief is geworden.”


Het bedrijf heeft in de loop der jaren veel eigen producten ontwikkeld en is daarmee inmiddels op een jaaromzet van 1,1 miljard euro gekomen. Daarvan gaat ongeveer tien procent terug naar research and development. De eerste stap buiten de Finse landsgrenzen was in Scandinavië, maar gaandeweg is de invulling gegeven aan de beslissing om ook in andere landen eigen distributiekantoren op te zetten om nieuwe markten te creëren. Van Nieuwenhove: “In 2010 werd besloten om ook met een eigen vestiging aanwezig te zijn in de Benelux. We zijn hier vanaf nul begonnen en zijn dus een echte challenger. We richten ons daarbij op de kennisgebieden waarin we een grote expertise hebben opgebouwd. Neurologie is een belangrijk voorbeeld, specifiek de ziekte van Parkinson. Het middel dat we daarvoor bieden is echt een cornerstone therapie en dat vertaalt zich in marktleiderschap. Maar het belangrijkste product waar we nu verder mee willen groeien is onze droog poeder inhalator voor astma en COPD. Daarmee zijn we nu internationaal echt een behoorlijke marktpenetratie aan het opbouwen.”

Carbon-neutraal

Met deze inhalator heeft het bedrijf als eerste een carbon-neutrale inhalatorlijn geïntroduceerd, vertelt Van Nieuwenhove, en hij benadrukt dat dit in lijn is met de duurzaamheidsdoelstellingen die het bedrijf zichzelf stelt.

“Als building well-being je credo is, is het duidelijk dat we op een duurzame manier willen groeien”, vertelt hij. “Het doel is in 2025 onze CO2-uitstoot met 75 procent gereduceerd te hebben en in 2030 CO2-neutraal te zijn, en daar moet je natuurlijk wel wat voor doen. In dat kader moeten ook de inspanningen van het bedrijf worden gezien om de inhalatorlijn in zijn hele levenscyclus van grondstoffen tot afvalverwerking carbon-neutraal te maken. Essentieel hierbij is dat we het hele proces in eigen hand hebben. De patiënten verwachten ook van ons dat we op deze manier met het milieuvraagstuk bezig zijn. Zeker binnen deze pathologie, waarvoor inademen voor de patiënt cruciaal is, is het streven naar zuivere lucht een mooie doelstelling. Op deze manier zijn we ook als partner aantrekkelijk in de markt, want alle partijen in de keten onderkennen het belang van duurzaamheid. We willen groeien door samenwerking en dit uitgangspunt opent daarvoor echt deuren. Het is ook een manier waarop we ons echt kunnen onderscheiden van de meer gevestigde namen in het veld.”

Lichte sedatie

Gaandeweg is het productportfolio van het bedrijf verder uitgebreid. “Critical care is altijd al belangrijk geweest voor Orion Pharma”, vertelt Van Nieuwenhove. “Een aantal jaren geleden hebben we hiervoor een vernieuwend product geïntroduceerd voor lichte sedatie op de IC. De patiënt is hierdoor iets meer actief, is in staat om te communiceren – bijvoorbeeld over de mate van pijn die hij ervaart – en kan vaak ook sneller van de IC af. Het vervolg behandeltraject op de afdeling is dan ook minder complex dan wanneer de patiënt dieper gesedeerd zou zijn geweest. Het middel is inmiddels uit patent maar we blijven er een goede marktpositie mee behouden. Sterker nog, door de korte productie- en distributieketen van ons bedrijf hebben we tijdens de coronapandemie goed kunnen voldoen aan de plotseling stijgende vraag ernaar en dus tekorten op de IC’s kunnen helpen voorkomen.”

Duurzame groei

De markttoegang tot Nederland is niet altijd gemakkelijk, constateert Van Nieuwenhove. “De farmaceutische markt in Nederland is beslist interessant”, zegt hij, “Je moet als bedrijf wel echt een inspanning leveren om er succesvol in te worden. Voor ons is dat echter niet bezwaarlijk. In lijn met de bedrijfsfilosofie gaan wij niet voor snelle marktpenetratie maar voor duurzame groei. We willen onszelf echt positioneren als een Europees bedrijf en daarbij is aanwezigheid in Nederland strategisch belangrijk.” >>>

Belangrijk daarbij is ook de ruimte die het moederbedrijf biedt om voor Nederland echt een Nederlands bedrijf te zijn. “Anders kom je niet binnen”, zegt Van Nieuwenhove. “Je moet je inleven in de lokale markt, omdat die zo specifiek en complex is. Je moet in de markt aanwezig zijn en de spelers kennen.”

Op handen zijnde introducties

De marktpositie die Orion Pharma tot nu toe internationaal heeft opgebouwd, is de springplank naar de toekomst, stelt Van Nieuwenhove. Daarnaast wordt ook via samenwerkingen verder aan de duurzame groei gewerkt die het bedrijf als uitgangspunt hanteert. “Door die samenwerkingsovereenkomsten kunnen we op korte termijn nieuwe introducties in Nederland doorvoeren”, zegt Van Nieuwenhove. “Samen met Bayer lanceren we binnenkort een nieuw geneesmiddel voor de behandeling van prostaatkanker. Dit product komt uit eigen research and development en is in andere landen dankzij het partnerschap tussen Orion Pharma en Bayer reeds beschikbaar. Met het Amerikaanse bedrijf Marinus Pharmaceuticals is een marketing- en distributieovereenkomst gesloten voor het introduceren van een GABAA-receptormodulator die kan worden ingezet bij meerdere zeldzame epileptische aandoeningen. In onze inhalator komen we met nieuwe moleculen om het portfolio verder uit te breiden, zodat de patiënt met astma of COPD tijdens het behandelingstraject minder van device hoeft te switchen.”

De internationale basis van het bedrijf is op dit moment vooral in Europa sterk. “Maar inmiddels zijn in de Verenigde staten en in Azië eveneens eigen filialen opgericht”, zegt Van Nieuwenhove, “zodat de expansie zich ook buiten Europa voortzet. De verankering in Finland met het daaraan gekoppelde kwalitatief hoge service- en kwaliteitslabel, in combinatie met pragmatisch ondernemerschap, zullen er ook voor zorgen dat Orion Pharma in Nederland de duurzame groei kan voortzetten.”

Tekst: Frank van Wijck

Lees meer artikelen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Persoonlijk contact is een uniek medicijn

Apotheker Joeri Beek werd met zijn apotheek in Nistelrode in het verleden twee keer uitgeroepen tot ‘Beste apotheek van Nederland’ en stond jaren in de top 10. Inmiddels staat hij aan het roer van een tweede apotheek in Heesch.

Koester huisarts, trots op apotheker

De politiek moet moed tonen en heldere keuzes maken. Anders gaat het faliekant mis met de zorg. Marianne de Visser, lid van de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid over waarom welke maatregelen nodig zijn.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.