Meteen naar de inhoud

Identiteitscrisis

Het ging allemaal heel snel, de veranderingen in ons gezondheidscentrum sinds de uitbraak van Corona. Afstand houden, geen patiënten meer zien, een regie-arts en voor ik het wist, werkte ik thuis. Logistiek werd alles tiptop geregeld, maar toen begon mijn identiteitscrisis. Waar de andere disciplines in de praktijk bleven werken voor spoedzorg, was dat voor mij (apotheker in de huisartsenpraktijk) niet nodig. Ik lever geen medicatie, maar preventieve zorg en in tijden van crisis is dat niet de hoogste prioriteit. Van een vitaal beroep leek me totaal geen sprake. Vonden ook mijn patiënten, want de afspraken werden massaal afgezegd.

Om mijn collega’s niet te veel te missen, volgde ik de dagopening via FaceTime en waren mijn collega’s getuigen van het eerste poepje op het potje van mijn 2 jarige dochter. Gezien het wegblijven van patiënten was dat waarschijnlijk ook voor hen het hoogtepunt van de dag.
Thuiswerken met twee peuters vroeg wel even wat aanpassingsvermogen. Gelukkig kreeg ik van mijn 3 jarige zoon toestemming om op zijn kamer te werken (“dat mag wel van mij hoor mama”).

Omringd door knuffels besloot ik mijn patiëntenpopulatie telefonisch te benaderen. En wat bleek, een gesprek over hun medicatie was toch gewenst. Voor ik het wist was beeldbellen een optie en ging ik virtueel op bezoek bij een 84 jarige man (en hij bij mij in een kleurrijke kinderkamer). “Maar waar gebruikt u die crème dan al zo lang voor?” En ja hoor, daar verdween hij uit beeld en werd ik onder tafel meegenomen naar (godzijdank) zijn voeten. Schoenen uit, sokken uit en ik hoorde mezelf instructies geven: “U moet de camera iets lager houden. En nu iets naar rechts”. Een voet vol schilfers verscheen op mijn beeldscherm. Nu hij uit beeld was, begon ik harder te praten: “Helpt de crème voor u?” De schimmel bleek al maanden weg, maar de voeten waren zo droog.

Naast een wisseling van de crème, stopten we ook met 3 overbodige geneesmiddelen. Zijn dankbaarheid spatte van het beeldscherm af en ik realiseerde me: over een vitaal beroep valt te twisten, maar als ik mijn patiënten iets vitaler kan maken is mijn missie geslaagd.

Lees meer artikelen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Column Maayke Fluitman: Denkend aan Holland

We willen reizen, maar vliegtuigen blijven aan de grond, we willen uit eten, maar er is geen bedienend personeel. We willen gezond zijn, maar ook de zorg, die zonder adempauze, stug door boemelt, kraakt en piept bij iedere hobbel die in de weg zit. >>>

Column Niels van Haarlem: Slangetje

Het was een krachtig beeld op de voorpagina van de zaterdagse Volkskrant op 21 mei. Wakker worden met een blaaskatheter als symbool hoe het zorgstelsel is verworden tot een niet uit elkaar te rafelen slangetje.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens

Mis nooit meer het belangrijkste eerstelijns nieuws!

Elke twee weken in 10 minuten op de hoogte van het laatste nieuws en trends in de eerstelijns zorg.

We gaan vertrouwelijk om met je gegevens