Identiteitscrisis

Het ging allemaal heel snel, de veranderingen in ons gezondheidscentrum sinds de uitbraak van Corona. Afstand houden, geen patiënten meer zien, een regie-arts en voor ik het wist, werkte ik thuis. Logistiek werd alles tiptop geregeld, maar toen begon mijn identiteitscrisis. Waar de andere disciplines in de praktijk bleven werken voor spoedzorg, was dat voor mij (apotheker in de huisartsenpraktijk) niet nodig. Ik lever geen medicatie, maar preventieve zorg en in tijden van crisis is dat niet de hoogste prioriteit. Van een vitaal beroep leek me totaal geen sprake. Vonden ook mijn patiënten, want de afspraken werden massaal afgezegd.

Om mijn collega’s niet te veel te missen, volgde ik de dagopening via FaceTime en waren mijn collega’s getuigen van het eerste poepje op het potje van mijn 2 jarige dochter. Gezien het wegblijven van patiënten was dat waarschijnlijk ook voor hen het hoogtepunt van de dag.
Thuiswerken met twee peuters vroeg wel even wat aanpassingsvermogen. Gelukkig kreeg ik van mijn 3 jarige zoon toestemming om op zijn kamer te werken (“dat mag wel van mij hoor mama”).

Omringd door knuffels besloot ik mijn patiëntenpopulatie telefonisch te benaderen. En wat bleek, een gesprek over hun medicatie was toch gewenst. Voor ik het wist was beeldbellen een optie en ging ik virtueel op bezoek bij een 84 jarige man (en hij bij mij in een kleurrijke kinderkamer). “Maar waar gebruikt u die crème dan al zo lang voor?” En ja hoor, daar verdween hij uit beeld en werd ik onder tafel meegenomen naar (godzijdank) zijn voeten. Schoenen uit, sokken uit en ik hoorde mezelf instructies geven: “U moet de camera iets lager houden. En nu iets naar rechts”. Een voet vol schilfers verscheen op mijn beeldscherm. Nu hij uit beeld was, begon ik harder te praten: “Helpt de crème voor u?” De schimmel bleek al maanden weg, maar de voeten waren zo droog.

Naast een wisseling van de crème, stopten we ook met 3 overbodige geneesmiddelen. Zijn dankbaarheid spatte van het beeldscherm af en ik realiseerde me: over een vitaal beroep valt te twisten, maar als ik mijn patiënten iets vitaler kan maken is mijn missie geslaagd.

Lachertje

Zo, dat hebben we weer mooi gefixt, Bas. Stond ons land bij de start nog

Alzheimer

Eindeloos filmpjes van mezelf terugkijken en analyseren wat beter kan (en ondertussen van alles van

Mooie beloftes… kunnen we ze waarmaken?

Maayke Fluitman vraagt zich af of we in de zorg wel kunnen waarmaken wat we beloven? Zorg is geen product dat per direct resultaat geeft, zoals bijvoorbeeld een product van de AH.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.
  • Nadat u op verzend klikt ontvangt u een bevestigingsmail in uw mailbox.