“Ik stoor me aan hoe er in de media over apothekers wordt geschreven”

In ‘Drijfveren’ spreken we met apothekers en huisartsen over hun vak, ambities en keuzes die ze maken. Oftewel: ‘Wat bezielt uw collega?’ In deze editie spreken we met Ramon Tillemans, beherend apotheker van de BENU Apotheek in Wassenaar.

Ramon Tillemans is een jonge, ambitieuze apotheker. Enthousiast, gedreven en tegelijkertijd in het bezit van een behoorlijke dosis realiteitszin. Ramon is beherend apotheker van de BENU Apotheek in Wassenaar. Daar werkt hij inmiddels drie jaar tot volle tevredenheid. Daarnaast is hij lid van de Zichtbaarheidscommissie van de Vereniging van Jonge Apothekers (VJA). Ramon: “Het doel van deze commissie is het grote publiek te laten zien wat een openbaar apotheker allemaal doet. Op dagelijkse basis in de apotheek maar ook op regionaal en landelijk niveau. Als ik op een verjaardagsfeestje sta en vertel dat ik apotheker ben dan is de reactie vaak: ‘Oh leuk’, en dan is het stil. Dan zie je ze denken: ‘Wat doettie dan eigenlijk?’ Dat kan anders, dat moet beter, daarmee ga ik samen met deze commissie aan de slag.”

Waarom ben je lid geworden van de VJA?

Ramon: “Voordat corona speelde, volgde ik regelmatig nascholingen maar dat hield plotseling op. Toch zocht ik iets om naast mijn werk te doen. Iets ideologisch, iets van bezieling. Ik wilde tijd vrijmaken voor een innerlijk vuurtje. De Zichtbaarheidscampagne van de VJA kwam toevallig op mijn pad en toen wist ik: dit past.”

Het past bij jou. Leg eens uit?

“Ik merk in mijn dagelijks werk dat ik het belangrijk vind om mensen goed voor te lichten. Over geneesmiddelen, het gebruik, vergoedingen en dat soort zaken. Ik wil dat mensen begrijpen wat ze meekrijgen. Daarnaast stoor ik me aan het feit hoe er in de media over apothekers wordt geschreven. Op de een of andere manier hebben we zelden een goede pers. Daar kun je over klagen maar je kunt er ook proactief mee aan de slag gaan. Mensen moeten zien wat er achter de schermen gebeurt en dat verhaal mag naar buiten worden gebracht. Bij de VJA kwam ik in contact met collega’s die dezelfde ambitie hebben als ik. Wij zijn fanatiek en willen echt iets neerzetten. Recht op ons doel af: de zichtbaarheid van de apotheker vergroten.”

“Mensen moeten zien wat er achter de schermen gebeurt en dat verhaal mag naar buiten worden gebracht.”

Hoe gaan jullie dit doel bereiken?

“We hebben een traject uitgestippeld waarbij we de hulp hebben ingeroepen van een divers gezelschap ambassadeurs. Dan kun je denken aan Aris Prins, voorzitter van de KNMP, apotheker Bart Smals, lid van de Tweede Kamer en openbaar apothekers. Deze ambassadeurs helpen ons om een draagvlak te creëren onder apothekers om mee te doen met de campagne. In de eerste week van juni 2021 willen we een Zichtbaarheidsweek houden. Deelnemende apothekers ontvangen dan een box met promotiemateriaal.”

Aan welk promotiemateriaal kan ik denken?

“Er komen bijvoorbeeld posters waarop te zien is wat je als apotheker op een dag doet. We zijn nu bezig met het ontwikkelen van het promotiemateriaal in samenwerking met de KNMP want die hebben vaker met dit bijltje gehakt. Het materiaal wordt onderverdeeld in thema’s die voortkomen uit de visiedocumenten van de KNMP en de VJA: consult, toegankelijkheid, preventie & lifestyle, medicatiebewaking en samenwerking. Het promotiemateriaal zal toegankelijk en laagdrempelig zijn zodat het een minimale impact heeft op de dagelijkse werkzaamheden in de apotheek. Het ontwikkelen van promotiemateriaal is een leuke uitdaging; apothekers weten wat medicatiebewaking inhoudt, maar hoe visualiseer je dit voor de patient?

Waarom is het belangrijk dat patiënten weten wat een apotheker allemaal doet?

“Omdat ik aan de balie merk dat er onbegrip is. Mensen weten onvoldoende dat de apotheker de aangewezen persoon is als het gaat over geneesmiddelen. Wij hebben die kennis namelijk in huis. Patiënten denken vaak dat artsen alles rondom medicatie regelen en ons aandeel is onderbelicht. De apotheek moet gezien worden als een kenniscentrum voor medicijnen en alles daar omheen. Ik zou graag zien dat patiënten op afspraak langskomen voor informatie en dat er een aparte plek is aan de balie voor een eerste uitgiftegesprek. Sinds corona is het gebruik van de uitgifte automaat sterk gestegen. Een goede uitkomst voor mensen die niet tijdens werktijd hun medicatie kunnen afhalen. Echter soms moet je ook deze populatie af en toe in de apotheek halen om het persoonlijk contact te behouden.”

Wat kunnen we nog meer van de Zichtbaarheidscommissie verwachten?

“Naast de box in de Zichtbaarheidsweek kun je denken aan filmpjes en radiospotjes. Maar ook aan farma-factcheckers bijvoorbeeld. We zien namelijk in de media regelmatig onderwerpen over geneesmiddelen voorbijkomen met verkeerde of onvolledige informatie. In samenwerking met de KNMP zouden we een aantal vaste apothekers kunnen vragen om binnen 24 uur te reageren op een artikel en een factcheck te doen. Het kan veel misverstanden voorkomen. Het klinkt wellicht ambitieus maar ik reageer liever vooraf dan achteraf. En verder? Nieuwe ideeën ontstaan gaande de rit. Het is in ieder geval wel de bedoeling dat de Zichtbaarheidscommissie blijft en niet over een jaar wordt opgeheven. En goede ideeën zijn natuurlijk altijd welkom.”

Waar komt je drive vandaan?

“Ik geloof dat er veel gezondheidswinst is te behalen door bewustwording, transparantie en goede voorlichting. Aan de balie merk ik vaak dat patiënten onvoldoende beseffen hoe belangrijk medicatietrouw is. Daar kunnen wij bij helpen. En verder past het gewoon bij mijn karakter, als ik echt ergens voor wil gaan, dan is er voor mij geen reden om te wachten. Als het vuurtje eenmaal brandt, wil ik vlammen.”

Het is rustig buiten. Zelfs voor Amsterdamse begrippen. Het is een vreemde tijd waarin we leven. We hobbelen van de ene persconferentie naar de volgende. Het voelt als rijden met één voet op de rem. Gelukkig zijn er ook mensen die gas blijven geven. Die vol vertrouwen en goede moed doorgaan. Mensen zoals Ramon.

Tekst en fotografie: Cai Vosbeek

Huisartsen en de coronavaccinaties

Voor coronavaccinaties is geen verklaring van de huisarts nodig voor wel/geen vaccinatie. Evenmin als een (non)-Covid-verklaring voor begrafenisondernemers.

De zorg hoort bij het doosje

Apotheker Elien Peterse werkt aan een interventie waarbij patiënten met een herhaalservice eens per jaar een evaluatiegesprek gaan krijgen.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.
  • Nadat u op verzend klikt ontvangt u een bevestigingsmail in uw mailbox.