Is uw apotheek ingesteld op laaggeletterden?

laaggeletterdVan 3 tot en met 9 september is het de ‘week van de alfabetisering’. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor laaggeletterdheid. In Nederland zijn er naar schatting zo’n 2,5 miljoen volwassenen laaggeletterd. Zij hebben moeite met lezen en schrijven en/of rekenen en ze zijn in veel gevallen ook niet heel erg digitaal vaardig. Het is zo’n grote groep dat elke apotheek wel farmaceutische zorg biedt aan laaggeletterde patiënten. Maar is iedere apotheek ook ingesteld op laaggeletterden? Er is een checklist om deze vraag te beantwoorden.

KNMP en Pharos hebben de checklist ‘observaties in de apotheek’ ontwikkeld. Gebruik van deze checklist stimuleert de zorgverleners om de apotheek te bekijken vanuit het perspectief van de laaggeletterde patiënt. Maar het advies is ook om zelf eens naar de apotheek te bellen, de website te bezoeken en de entree kritisch te beoordelen. En vraag eens een laaggeletterde om dat gezamenlijk te beoordelen.

Algemene tips
Naast de aandachtspunten telefonische en digitale communicatie en de entree/inrichting van de apotheek bevat de checklist ook een aantal algemene tips voor aandachtspunten.
Het lijken misschien open deuren, maar toch is het zinvol hier eens goed naar te kijken.
Gebruik eenvoudige woorden

Maak korte zinnen
Zorg voor goed contrast en gebruik grote letters bij de bewegwijzering
Gebruik geen schematische pictogrammen, maar duidelijke tekeningen
Schrijf de openingstijden per dag uit en niet ‘van maandag t/m vrijdag van 8.00 – 17.00 uur
Is het beeldmateriaal dat u gebruik getest bij laaggeletterden?
Haal overbodige informatie, folders en reclame weg.

Uitkomsten bespreken
Het is verstandig om de uitkomsten van de checklist te bespreken in het team. En probeer laaggeletterde patiënten te betrekken bij de aanpassingen om te controleren of het daadwerkelijk tot verbetering leidt.

Bron: KNMP
Onder redactie van: Gerda van Beek

 

 

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.
  • Nadat u op verzend klikt ontvangt u een bevestigingsmail in uw mailbox.