Mediq voorschrijfsysteem voor huisartsen: Alle informatie in één portaal

Steeds meer zorgverzekeraars, waaronder Zilveren Kruis, stellen vanaf 2021 strengere eisen aan de uitgifte van medische hulpmiddelen. Als gevolg daarvan verliezen apotheken hun contract met de zorgverzekeraar. De nieuwe regeling heeft uiteraard ook direct impact op huisartsen, als voorschrijver. De  patiënt kan voor de medische hulpmiddelen immers niet meer bij de apotheek terecht. Om de huisarts veel administratieve handelingen uit handen te nemen, biedt Mediq een voorschrijfsysteem in één portaal.

Zilveren Kruis heeft een aantal criteria opgesteld voor diabetes-, incontinentie-, stoma-, verbandmaterialen en voedingspreparaten. Zoals in goed gezondheidszorggebruik afgekort tot DISVV. Voor een overeenkomst moeten zorgaanbieders per 2021:
– Landelijk kunnen leveren.
– Leveringen mogelijk maken volgens postordermethodiek. Dat wil zeggen: telefonisch of online bestellen en materialen thuis afleveren.
– Een BIG-geregistreerde verpleegkundige in dienst hebben.
Mediq voldoet aan deze eisen en heeft een contract met alle zorgverzekeraars.

Verkorte beslisbomen
Om te voorkomen dat het voorschrijven van DISVV-materialen voor huisartsen door de nieuwe regeling ingewikkeld en onoverzichtelijk wordt, heeft Mediq één voorschrijfsysteem ontwikkeld. Daarin kan alles eenvoudig worden voorgeschreven en besteld voor de patiënt, waarna het veilig en discreet door Mediq wordt thuisbezorgd. Het portaal biedt verkorte beslisbomen, zodat het voorschrijven van het materiaal eenvoudig en snel kan plaatsvinden. Ook is het mogelijk om een aangewezen persoon, zoals een doktersassistente of praktijkondersteuner, te laten voorschrijven onder supervisie. De gemachtigde professionals werken onder één en het zelfde account, waarbij de huisarts het voorgeschrevene accordeert.

“De voorgesorteerde materialen voor veelvoorkomende indicaties in combinatie met de handige beslisbomen maken het eenvoudig om het juiste hulpmiddel te kiezen.” 

Keuze voor juiste hulpmiddel
Het aanbod van medische hulpmiddelen is enorm.  “Producten voor diabetes, continentiezorg, voeding, stoma- en wondzorg en onze serviceartikelen staan in het portaal overzichtelijk bij elkaar. Daarbij maken we de keuze voor de huisarts makkelijker”, vertelt Anneloes Wigboldus, marketing manager eerste lijn bij Mediq. “Dus in eerste instantie geen 14 katheters, maar 4.” De voorgesorteerde materialen voor veelvoorkomende indicaties, zoals bijvoorbeeld skin tears, in combinatie met de handige beslisbomen maken het eenvoudig om het juiste hulpmiddel te kiezen.” 

Overzichtelijk bijeen
Alle informatie over de machtigingsperiode en bestellingen worden in het digitaal dossier opgeslagen, zodat dit direct compleet is. Tevens is er inzicht in de bezorgstatus. “Het feit dat alle informatie overzichtelijk op één plek staat, is de kracht van dit unieke voorschrijfsysteem”, benadrukt Wigboldus. “Dat scheelt de huisartsen en assistenten enorm veel administratieve rompslomp. Zo kunnen zij meer tijd besteden aan de patiëntenzorg.”

Ze besluit: “Juist bij DISVV-materialen gaat het meestal om mensen met een chronische aandoening. Zij moeten ervan kunnen uitgaan dat de juiste materialen op de juiste momenten beschikbaar zijn en vergoed worden. Samen met de zorgverleners zet Mediq zich daarvoor in.”