Mooie beloftes… kunnen we ze waarmaken?

‘Dat beloof ik….’ Een zinnetje dat we ons hele leven in vele contexten gebruiken. De Dikke van Dale definieert de betekenis heel simpel: 1. Toezeggen 2. Laten verwachten: voorspelling dat er nog heel wat te gebeuren staat. Hoewel deze betekenis ons bekend en helder is, fluctueert de waarde van deze drie woorden, afhankelijk van levensfase en context. Voor pubers, is de betekenis rekbaarder dan voor volwassenen. De belofte van een puber om op de afgesproken tijd thuis te zijn wordt vaker uitgesproken dan waargemaakt, als ouder accepteer je, tot op zekere hoogte, deze rekbaarheid. Maar op cruciale momenten, zoals bij het afleggen van de beroepseed of voor een trouwambtenaar, accepteren we geen enkele bandbreedte. Je houdt je aan je belofte.

Niet alleen tussen personen worden beloftes uitgesproken, bedrijven positioneren zich steeds meer door in te spelen op onze emoties. Door een merkbelofte te gebruiken geven bedrijven zichzelf een gezicht, het merk wordt hierdoor persoonlijker. Albert Hein belooft ons het alledaagse betaalbaar te maken en het bijzondere bereikbaar, Vattenfall belooft ons een fossielvrij leven binnen één generatie.

Bij merk- en verkiezingsbeloftes bepalen we, net als bij pubers, per keer en per context de rekbaarheid van de belofte. Als Albert Hein een bijzonder product niet op voorraad heeft, ervaren we dat niet als inbreuk op de gehele belofte. Zelfs bij verkiezingsbeloftes accepteren we dat na de formatie de werkelijkheid toch afwijkt van ‘wat er beloofd was’.

Ook de zorg kent haar beloftes, individueel beloven we om naar ons beste vermogen, onze kennis en expertise ten dienste van de medemens en de samenleving in te zetten. Als beroepsgroepen laten we de maatschappij in toekomstvisies en meerjarenplannen weten wat ze van ons mogen verwachten. Mooie beloftes: kortere ligdagen en betere geneesmiddelen, toch blijft de ziektelast toenemen en worden mensen meer en meer beperkt in hen dagelijkse leven, door één of meerdere aandoeningen. Kunnen we eigenlijk wel waarmaken wat we beloven? Zorg is geen product dat per direct resultaat geeft, zoals bijvoorbeeld een artikel van de AH.

Vattenfall doet geen productbelofte, maar een duurzaamheidsbelofte, een belofte die we niet meteen, maar pas over één generatie kunnen verwachten. Daarbij geven ze ook aan dat we allemaal onderdeel zijn van het waarmaken van hun belofte.

Als we voor de zorg één generatie verder kijken, wat willen en kunnen we dan bereikt hebben? Gaat het dan om nog betere, snellere zorg of gaan we de volgende generatie ziektevrij maken? Net als Vattenfall al haar energie gaat stoppen in een fossielvrij leven zou ik als zorgprofessional graag al onze zorg willen stoppen in een ziektevrij, gezond leven.

Iets wat we zeker niet alleen kunnen maar als wij, samen met onze patiënten, beloven ons in te zetten voor een gezond leven, kunnen we misschien beginnen deze zorgbelofte waar te maken!

Binnen één generatie en zonder bandbreedte…… wat zou ik dat graag beloven!

Column Maayke Fluitman

Maayke Fluitman is apotheker en eigenaar van care2create en de SelfCareFactorY.com. Haar focus ligt op het adviseren en ontwikkelen van diensten en producten op het gebied van self care, wellness en healthcare.

Mag het een onsje minder?

De eerstelijns zorgverleners volgen braaf de richtlijn cardiovasculair risicomanagement en geven standaard 40 mg simvastatine, aldus Wittekoek.

21 dagen

Met de juichende supporters voor ogen vraagt Maayke Fluitman zich af hoe diep onze oude manieren van handelen ingeslepen zijn en of we teruggaan naar ‘zoals het altijd was’.

Mag het een onsje minder?

De eerstelijns zorgverleners volgen braaf de richtlijn cardiovasculair risicomanagement en geven standaard 40 mg simvastatine, aldus Wittekoek.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.