Patiëntenfederatie over huisartsenzorg

Patiënten zijn tevreden over hun huisarts en zijn de eigen huisarts over het algemeen erg trouw. Gemiddeld krijgt de huisarts een ruime 8. Een cijfer om trots op te zijn. Alleen als er sprake is van overstap, zakt het cijfer naar een 6-plus. Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Patiëntenfederatie. Daarnaast heeft de federatie een e-book uitgebracht met patiëntverhalen over hun huisarts.

Het onderzoek onder ruim 9500 leden van het eigen zorgpanel van de Patiëntenfederatie laat zien dat er behoefte is aan diversiteit in contact met de huisarts. Telefonisch contact of een digitale afspraak is vooral interessant voor eenvoudige vragen of klachten. Dat kan dit ertoe bijdragen dat mensen sneller en passend bij hun situatie kunnen worden geholpen. De resultaten van het onderzoek van de Patiëntenfederatie zijn met een aantal aanbevelingen opgenomen in haar Rapport Huisartsenzorg.

E-book met podcads

De resultaten van het onderzoek zijn ook terug te vinden in het recentelijk verschenen e-book van de Patiëntenfederatie over huisartsenzorg. De verhalen in deze uitgave gaan over gehoord en begrepen worden, snelle diagnostiek, de regierol van de huisarts en de meerwaarde van digitale huisartsenzorg. Maar ook over teleurstellingen, frustratie en vastgelopen communicatie. In drie bijbehorende podcasts reflecteren huisartsen op de ervaringsverhalen en bieden zo een inkijkje in de dagelijkse huisartsenpraktijk. Hoe is het om op de stoel van de arts te zitten?

‘De verhalen in het e-book ‘Spreekuur, ervaringen met huisartsenzorg’ geven inzicht in wat mensen werkelijk belangrijk vinden in huisartsenzorg’, zegt directeur Dianda Veldman. ‘En ze bieden goede aanknopingspunten om met patiënten, huisartsenorganisaties en verzekeraars te werken aan innovatieve oplossingen waardoor huisartsenzorg ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk én persoonlijk blijft.’

Aandacht voor huisartsenzorg

De Patiëntenfederatie heeft voor consumenten op haar website een aparte page over huisartsenzorg. Met aandacht voor de keuze voor een huisarts, tips voor een gesprek, drie goede vragen, de thuisarts enz. Mogelijk aardig om daar ook eens een kijkje te nemen.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.
  • Nadat u op verzend klikt ontvangt u een bevestigingsmail in uw mailbox.