Persoonlijk contact is een uniek medicijn

Drijfveren | Apotheker Joeri Beek werd met zijn apotheek in Nistelrode in het verleden twee keer uitgeroepen tot ‘Beste apotheek van Nederland’ en stond jaren in de top 10. Inmiddels staat hij aan het roer van een tweede apotheek in Heesch. Zouden zijn apotheken nog steeds tot de besten behoren? Joeri: “Ze worden niet meer uitgeroepen door het AMP maar we zijn het nog steeds. Mijn visie op zorg en de manier waarop ik dat samen met de teams vormgeef, is nog steeds van hoog niveau. Bij ons staat de patiënt op nummer één. Daar gaan we voor. Iedere dag opnieuw. De drijfveren die jij in deze rubriek zoekt, zoeken wij bij onze patiënten en daar passen wij onze zorg op aan.”

Gezondheidscentrum Ceres in Heesch werd op 23 maart 2020 geopend. Het is een locatie waar vraaggerichte zorg wordt verleend door 25 zorgaanbieders. Een daarvan is Apotheek Ceres van Joeri Beek.

De patiënt op nummer één. Geldt dat niet voor iedere apotheker?

Joeri: “Gelukkig is er in de openbare apotheek steeds meer aandacht voor zorg maar ons verdienmodel is daar nog steeds niet op ingericht. Onze taak is niet het schuiven met doosjes maar adviseren en begeleiden bij veilig medicijngebruik, het signaleren van problemen en eventueel doorverwijzen. Deze patiëntgerichte visie uit zich bij ons in drie spreekkamers die regelmatig vol zitten. Daarnaast gaan we, los van de eerste en tweede uitgifte, bij elke levering in gesprek. Hoe bevalt de medicatie? Zijn er problemen? Patiënten die gebruikmaken van de herhaalservice, krijgen jaarlijks een evaluatiegesprek met ons. Mensen die hun geneesmiddel uit de uitgifteautomaat halen, nodigen we eens per jaar binnen uit. Ik ben een uitgesproken apotheker die zijn werk serieus neemt en gelooft in persoonlijk contact met patiënten. Daar neem ik de tijd voor. Ik ben zichtbaar in het openbare leven, woon en werk hier. Sommige patiënten krijgen mijn 06-nummer want zorgverlener ben je 24 uur per dag. Voorwaarden die in mijn ogen nodig zijn om een apotheker te zijn waarbij patiënten op één staan.”

“De apotheek kan een belangrijke poortwachter zijn omdat we vaak contact hebben met patiënten.”

Wie zijn de overige zorgaanbieders in dit gezondheidscentrum?

“Het centrum heeft een regionale functie. De meeste zorg is eerstelijns en anderhalf; drie huisartsenpraktijken, fysio- en podotherapie, sportgeneeskunde, tandarts, verloskunde, thuis- en buurtzorg en een psychologisch centrum. Maar er zijn ook twee klinieken: één voor plastische chirurgie, één gynaecologie en urologie. Hier wordt verzekerde en onverzekerde zorg geboden. Het voordeel van dit centrum is dat er mooie kruisbestuiving plaatsvindt.”

Hoe ziet deze kruisbestuiving er op een doordeweekse dag uit?

“We hebben korte lijntjes met elkaar. Zo verzorgen wij de pijnbestrijding voor patiënten van de plastische chirurgie. Wij leveren de medicatie aan de kliniek en wij bellen de mensen om hen uitleg te geven. We overleggen regelmatig met de huisartsen en organiseren bijvoorbeeld samen de vaccinaties tegen corona en griep. Co-assistentes bij de huisartsen maak ik wegwijs in de apotheek. Leuk om te doen want vaak zijn ze blij verrast. De antiRhesusspuiten van de verloskundigen liggen in onze koelkast en als ze vragen hebben over medicatie kunnen ze altijd even binnenlopen. Het zijn allemaal manieren waarop we zorg optimaliseren. Als apotheek zitten we niet alleen letterlijk op een centrale plek in het centrum maar ook figuurlijk. De apotheek is een spil omdat veel partijen gebruik maken van onze expertise; patiënten maar ook zorgverleners.”

Je noemt jezelf uitgesproken. Zou je je willen uitspreken over de toekomst van de apotheken?

“Ik ben nog steeds positief en optimistisch. In coronatijd hebben we gezien dat online bestellen en communiceren kan werken. We leveren dus ook online via de ServiceApotheek-app en hebben een uitgifteautomaat waar mensen dag en nacht terecht kunnen. Dat doen we om het voor patiënten gemakkelijk te maken want we willen zorg leveren die bij mensen past. Maar deze zorg is niet voor iedereen toereikend. Persoonlijk contact moet er ook zijn. In die zin is de apotheek een belangrijke poortwachter omdat wij vaak contact hebben met patiënten. Wij bezorgen medicatie thuis en zien hoe het met iemand gaat. Dat doet de thuiszorg ook maar wij zijn eerder in beeld. In de apotheek ontmoeten we mensen aan de balie. Dan vragen we eveneens hoe het gaat. Is er iets aan de hand dan bespreken we dat eerst met de patiënt maar het kan ook zijn dat we contact opnemen met de huisarts of familie. In die preventieve en signalerende rol, zie ik naast de zorg die we nu leveren, zeker toekomst. Maar zoals ik in het begin al zei: daar moet wel een vergoeding tegenover staan.”

Ik loop naar buiten en bedenk dat het klopt. Hoe fijn en gemakkelijk online communiceren ook is, menselijk contact is onvervangbaar. Als corona ons iets geleerd heeft, dan is het dat wel!

Tekst en fotografie: Cai Vosbeek

In ‘Drijfveren’ spreken we met huisartsen en apothekers over hun vak, ambities en keuzes die ze maken. Oftewel: ‘Wat bezielt uw collega?’ In deze editie spraken we met Joeri Beek, eigenaar van Service Apotheken in Nistelrode en Heesch.

Lees meer artikelen? Schrijf u in voor de tweewekelijkse FarmaMagazine nieuwsbrief!

Het duurzame perspectief van Orion Pharma

Duurzame groei, ‘building well-being’ voor de patiënten en werknemers, spelen belangrijke rollen in de bedrijfsfilosofie van Orion Pharma. Een interview met Country manager Benelux: Stephan Van Nieuwenhove.

Koester huisarts, trots op apotheker

De politiek moet moed tonen en heldere keuzes maken. Anders gaat het faliekant mis met de zorg. Marianne de Visser, lid van de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid over waarom welke maatregelen nodig zijn.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.