Piekeren over zelfmoord na abrupt staken anti­depressivum

Tekst: Marc de Leeuw Afbouwen van psychiatrische medicatie is ontzettend lastig door de onttrekkingsverschijnselen. Noodgedwongen blijven patiënten daarom soms hun geneesmiddelen gebruiken. Onderzoeker dr. Peter C. Groot ontwikkelde ‘taperingstrips’ om deze medicatie geleidelijk af te bouwen, waardoor de kans op onttrekkingsverschijnselen veel lager is. Abrupt stoppen van psychofarmaca kan leiden tot vervelende onttrekkingsverschijnselen. Onderzoeker dr. Peter C. Groot weet het uit eigen ervaring. “In 2004 had ik een zware depressie. Ik startte met venlafaxine. Ik ging me beter voelen. Soms vergat ik het in te nemen. De dag erna had ik een raar soort hoofpijn en een gevoel dat me angstig maakte. Soms leidde dit tot piekeren over zelfmoord. Mijn concentratie verminderde, hoewel ik nog wel kon functioneren. De dag daarna was dat weg.” Het duurde een tijd voordat Groot besefte dat dit kwam door het vergeten van één dosis. “Nu ik dat weet, kan ik makkelijker met de klachten…

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.