Rotpillen

Een moeilijke patiënt, zo staat hij in mijn agenda omschreven. Of ik eens contact wil opnemen, want meneer is het niet eens met de medicatie die hij voorgeschreven heeft gekregen. Ik open het dossier: diabetes, nierfunctiestoornis, hart- en vaatziekten en een hele rij medicatie in hoge doseringen. Ik bel hem op en leg mijn functie uit. De behoefte aan een gesprek over zijn medicatie is groot. Hij is boos op de huisarts, want die wil de medicatie alleen maar verder verhogen. Hij vertelt het op een manier alsof ze het expres doet, om hem te pesten. Ik vraag hoe het voor hem is om al deze medicatie te moeten slikken. “Slikken is geen probleem, maar die rotpillen kunnen toch niet goed voor je zijn!”

Ik word bij zo’n antwoord altijd nieuwsgierig waarom patiënten dan toch de medicatie blijven innemen. De ‘macht’ van de arts blijkt groot. Het meest gehoorde antwoord is: ‘omdat de dokter het zegt!’ Ik leg meneer uit waarom lisinopril verhoogd is: dat zijn nierfunctie constant is gebleven en dat de dokter er alles aan doet om de eiwitten in zijn urine te verminderen. En wat de gevolgen zijn van die eiwitten. Teleurstelling, maar ook acceptatie klinkt door in zijn antwoord: ‘Nou, oké dan’. En na een korte stilte: ‘Maar als dat blijft staan, wil ik stoppen met de statine.’ Ik voel me opeens een keukenboer: als ik geen korting kan geven op de vaatwasser, moet ik de Quooker misschien maar cadeau doen.

Na verder doorvragen blijkt meneer veel klachten te hebben van de statine en kom ik tegemoet aan zijn wens: een proefstop van de statine. Zoals een keukenboer stiekem wel weet dat hij die Quooker in diezelfde keuken nog ergens terugverdient, zo heb ik in mijn ‘keuken’ nog een stapeltje statines liggen.

Een paar weken later spreek ik een zeer blije patiënt. Hij heeft geen last meer van zijn spieren en de hoge dosering lisinopril geeft geen bijwerkingen. Met het gewonnen vertrouwen weet ik mijn hoog-risico-patiënt bijna tot een andere statine te verleiden. Zijn voorwaarde is eerst een cholesterolbepaling en daar stem ik mee in. De deal is rond.

Mooie beloftes… kunnen we ze waarmaken?

Maayke Fluitman vraagt zich af of we in de zorg wel kunnen waarmaken wat we beloven? Zorg is geen product dat per direct resultaat geeft, zoals bijvoorbeeld een product van de AH.

15 jaar!

FarmaMagazine bestaat inderdaad 15 jaar, Bas. Gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal. Jij brengt deze twee beroepsgroepen samen.

Kleine stapjes

Veranderingen in de zorg gaan stap voor stap, zolang de voedingsmiddelenindustrie extra suikers in voedingsmiddelen stoppen is het vechten tegen de bierkaai.

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.
  • Nadat u op verzend klikt ontvangt u een bevestigingsmail in uw mailbox.