Ruim 600 klachten tegen openbare apotheken

klachtenVorig jaar hebben patiënten 5 geschillen en 609 klachten ingediend tegen openbare apotheken. Tegen de huisartsen waren dit 76 geschillen en 639 klachten. Dit blijkt uit rapportages van de Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg (SKGE) en Quasir.

Van de 5 geschillen tussen patiënten en openbare apotheken zijn er 3 in 2017 afgehandeld en 2 waren er eind 2017 nog in behandeling. Bij 2 geschillen werd een verzoek tot schadevergoeding ingediend, maar niet toegewezen. De SKGE heef voor het eerst een claim van een patiënt aan een apotheker deels toegekend. De claim bedroeg ruim € 16.000, waarvan de apotheker € 1.850 moet uitbetalen. Lees het artikel dat wij hierover eerder hebben gepubliceerd.

Klachten over diverse onderwerpen

De binnengekomen klachten hadden vooral betrekking op substitutie, het preferentiebeleid en medische noodzaak (11%). Ook werd veel geklaagd over onbevredigende reacties van apothekers op klachten (10%) en het niet leveren van medicijnen (8,5%).

Lessen trekken

SKGE-directeur Jiske Prinsen is tevreden over de resultaten van het eerste jaar. “We zijn blij dat de meeste openbare apotheken en huisartsen zich bij ons hebben aangesloten en dat de procedures voor klachten en geschillen als gesmeerd lopen. Ons doel is om lessen te trekken uit de klachten en geschillen, zodat apothekers en huisartsen de zorg kunnen verbeteren.”

Quasir en SKGE

Het jaar 2017 was het eerste jaar waarop de verplichtingen vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen (Wkkgz) volledig van kracht waren. De KNMP biedt openbare apotheken die zakelijke contributie betalen de mogelijkheid hieraan te voldoen door aan te sluiten bij Quasir en SKGE.

Wanneer een patiënt een klacht heeft tegen een openbare apotheek, dan komt deze in eerste instantie terecht bij de KNMP of bij klachtenbemiddelaar Quasir. Mocht de bemiddeling niet slagen en wil de patiënt een schadeclaim indienen, dan wordt de klacht een geschil en kan de patiënt daarvoor terecht bij de SKGE.

Bron: KNMP

Nieuwe NHG-Standaard pakt COPD in volle breedte aan

Behandeling bij COPD gericht op vermindering ziektelast patiënten Het accent bij de behandeling van COPD ligt op de niet-medicamenteuze therapie, volgens de herziene NHG-Standaard COPD die in april 2021 verscheen. Insteek is het zoveel mogelijk opheffen van beperkingen en het verbeteren van de prognose van patiënten. De plaats van inhalatiecorticosteroïden is beperkt en de standaard is terughoudend bij het gebruik van triple-therapie. De NHG-Standaard CODP is aangepast ten opzichte van de vorige die dateerde uit 2015. Redenen voor de aanpassingen komen zowel voort uit het veld als uit voortschrijdend wetenschappelijk inzicht, geeft huisarts dr. Erik Bischoff aan, een van de leden van de NHG-werkgroep die werkte aan de vernieuwde NHG-Standaard. Hij leidt het onderzoeksprogramma Chronische aandoeningen en multimorbiditeit binnen de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van het Radboudumc Nijmegen. Daarnaast coördineert hij namens het NHG de landelijke kaderopleiding Astma en COPD. “Vernieuwd is de omschrijving van de ziektelast, waarbij verder wordt gekeken dan…

Snoeien in aantal zorgverzekeraars

De apotheker en huisarts krijgen betaald voor individuele verrichtingen, niet voor samenwerking. Juist door samenwerking wordt doelmatige zorg geleverd, aldus Guus Schrijver.

Vacatures

Sluit u aan bij meer dan 6.500 huisartsen en apothekers die tweewekelijks onze nieuwsbrief ontvangen over ontwikkelingen in de eerste lijn.