Voor de consument is de belangrijkste informatie de dosering (70 procent), de bijwerkingen (68 procent) en wijze van inname/gebruiksaanwijzing (67 procent). Dat blijkt uit onderzoek door Multiscope in opdracht van Neprofarm.
Keuze
Als de consument met een eenvoudige gezondheidsklacht voor het schap met zelfzorggeneesmiddelen staat om een product te kiezen dat ze voor het eerst gaan kopen, weet 48 procent al van te voren wat ze willen hebben, 28 procent leest de verpakkingen van de producten die in aanmerking komen en 21 procent vraagt advies aan een medewerker. Bovendien wordt dan de verpakking van het gekozen product door 76 procent van de consumenten goed gelezen.
Niet alleen bij eerste gebruik
De verpakking en de bijsluiter geven de gebruiker de informatie die nodig is voor een veilig en effectief gebruik. Dat geldt niet alleen voor het eerste gebruik. Ook als een geneesmiddel al vaker is gebruikt, blijft het lezen van de bijsluiter belangrijk. In de tussentijd kan immers de situatie van de gebruiker veranderd zijn. Bijvoorbeeld als een zelfzorggeneesmiddel gelijktijdig wordt gebruikt met andere (recept)geneesmiddelen. Ook dan is het noodzakelijk om de bijbehorende bijsluiters te lezen, om ongewenste en onbedoelde wisselwerkingen te voorkomen. Bij twijfel over gelijktijdig gebruik van geneesmiddelen, is het verstandig een arts of apotheker te raadplegen.
Vooraf lezen
75 procent van de mensen geeft aan het prettig te vinden om al voor aankoop de bijsluiter te kunnen lezen. Dat is inmiddels mogelijk met de Zelfzorg app. De consument scant daarmee de barcode van het zelfzorgproduct en ziet dan direct de originele bijsluiter zoals die in de verpakking zit.
Bron: Neprofarm
Onder redactie: Gerda van Beek